tisdag 14 oktober 2014

Händelsernas centrum

Oj vad det händer mycket just nu. Helgen har gått till att fixa min dotters rum. Målat rummet och fixat med en massa nya möbler och andra kul saker som hon blev jätte glad över. Först fick vi färdigt köket och nu hennes rum. Nästa projekt blir att fixa så grabbarna får garderob i hallen.
Före
Efter


I går var jag och Anette på föreläsning. Torkild Sköld föreläste om personligt ledarskap. Så mycket jag lärde mig om mig själv på ynka 2 timmar. Jag bestämmer över mig och bara jag kan göra något åt mig själv. Så nu har jag bestämt att eftersom jag är så sjukt dålig på att göra saker själv ska jag ( till att börja med ) göra något ensam eller med en vän, INTE med familjen minst 1 timme i veckan. Det låter inte mkt men för mig att " hitta " en timme till bara mig känns som en stor utmaning. Dessutom att göra det varje vecka på kvällstid, ja det blir en utmaning som sagt.


Ny kladdkaka till mitt maraton. En Knäckig Kladdkaka. Super duper god.... Väl värd att testa.

Knäckig kladdkaka

Chokladsmet :
50 g smör
1 ägg
1 ½ strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 km kakao
1 dl vetemjöl
½ dl sirap

Knäcksmet :
100 g smör
1 dl strösocker
½ dl sirap
½ vispgrädde
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

 Sätt på ugnen på 175 grader. Smält smöret som ska användas till chokladsmeten i en kastrull. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda ner övriga ingredienser till chokladsmeten. Häll smeten i formen. Smält smöret till knäcksmeten i en kastrull och rör ner det övriga. Bed knäcksmeten ovanpå chokladsmeten. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 35 min. Låt svalna.






2 kommentarer: