lördag 8 november 2014

Citronkladdkaka

 


Varför ska kladdkaka innehålla choklad ?
I dag bjöd jag på Citronkladdkaka och jag måste erkänna att det var en höjdare. Precis som choklad gifter sig med hallon gifter citron sig med lakrits. Jag serverade kakan med vaniljglass och lakritssås. MUMS!



Citronkladdkaka.

1 citron 
150 g smör 
3 ägg 
3 dl strösocker 
2 tsk vaniljsocker 
2 ½ dl vetemjöl 

Garnering
florsocker


GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 175 grader. Tvätta citronen och torka den torr. Riv skalet fint och pressa ut 1–2 msk saft. Smält smöret i en kastrull. Ta bort den från värmen och tillsätt alla ingredienserna. Rör ihop allt till en slät smet.

2. Häll smeten i en smord och bröad form, 23–24 cm i diameter, med löstagbar kant. Bröa formen med riven kokos eller ströbröd.

3. Grädda kakan mitt i ugnen i 18–25 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt kakan svalna i formen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar