torsdag 27 februari 2014

Vilshult tårta ( marängtårta)

Tänkte baka något och bjuda mina barn på jobbet på men jag har fått hjärnsläpp och kommer inte på något att baka. Istället delar jag med mig av min favorit som dessutom blev min födelsedagstårta.
Vilshult tårta.

8 äggvitor
4 dl strösocker
3 dl Rice crisp

8 äggulor
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
200 g smör

5 dl vispgrädde

Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda i socker lite i taget. Bland i Rice Cripsen. Var försiktig så dom inte går sönder för mycket.
Häll smeten på en bakplåtsklädd braspanna och grädda i 150 grader i 60 min.
Gör under tiden smörkrämen. Koka allt UTOM smöret i en kastrull på svag värme tills det tjocknar. Rör i smöret . Låt kallna!
Bred krämen på marängen. ( gärna dagen innan) Ställ den kallt.

Jag tar alltid grädde över smörkrämen och någon frukt, denna gången blev det vindruvor för det var det som fanns hemma.
Denna tårtan är så god och uppskattade av stora och små.

1 kommentar: