fredag 15 april 2016

Kalljästabullar

Vad gör ni när ni har svårt att komma till ro på kvällen och känner att ni inte kan sitta i soffan ? Själv letar jag mig ut i köket och kommer på något att baka. klockan är 23.30 när jag ställer mig och blandar ihop degen för att testa ett nytt recept på nattjästa bullar.
 
Till ca 18 bullar behöver du :1 pkt med jäst
6 dl kallt vatten
4 msk rapsolja eller olivolja
2 tsksalt
8 dl vetemjöl
3-4 dl vetemjöl med fullkorn eller valfri blandning mjöl
Toppa med sesamfrön
Gör så här: 
Smula ner jästen i en bunke, lös upp med lite vatten och rör tills all jäst löst sig. Tillsätt därefter allt vatten, olja, salt & arbeta in mjölet med bakmaskin eller för hand. Använd så mycket mjöl tills du får en smidig och fin deg som släpper.
Baka ut och dela upp i 18-20 bullar och baka ut och lägg på plåtar med bakplåtspapper. Lägg en bakhandduk över och ställ in i kylskåpet.
 
Morgonen efter ställer du ugnen på 200 grader, ta ut plåtarna i rumstemperatur medan ugnen fått rätt temperatur. Pensla dem med vatten strö över frön och skjuts in i ugnen tills de fått en vacker färg.
Bara att njuta.
 
 
 
Nu väntar jag bara på att jag ska få äta dessa med familjen imorgon. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar