onsdag 8 januari 2014

Kärleksmums

Mannen fyller stort imorgon så idag har jag bakat en hel del och ändå känns det som om jag saknar något. Kärleksmums och kolakakor är ett måste här hemma när det nalkas kalas men vad är det jag missar?

Ingredienser

3 ägg
2 ½ dl socker
3 msk kakao
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
125  smält smör
1 dl mjölk

Glasyr:

50 g smält smör
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
ca 3 dl florsocker. Jag häller i tills glasyren blir som jag vill ha den 
1 msk vatten eller kaffe om man vill ha kaffe smak.

Garnering:

  • 1 dl kokosflingor/strössel

Gör så här:

Sätt ugnen på 180°. 
Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop kakao, bakpulver, mjöl och rör ner det i äggsmeten. Tillsätt smör och mjölk och blanda allt till en jämn smet. Häll smeten i en bakplåtsklädd form c 20x30 cm. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter. Glasyr: Smält smöret i en kastrull, tillsätt kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker och blanda väl. Tag ut kakan ur ugnen, låt den stå en stund. Bred glasyren på kakan och strö över kokosflingorna.



Njut!

 

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera