torsdag 3 mars 2016

Mumsiga maränger

VAB = BAKA!

Jag kan inte hjälpa det men när jag är hemma med sjuka barn fastnar jag lätt i köket. Städar skåp, rensar frysen och bakar. Det är på något sätt då man har tiden. Sessan sov ju bort hela dagen så då passa jag på att umgås med mitt kök. Tänk så mycket burkar och skålar man har som inte använda. Alla dessa kryddor som jag inte har en aning om vad jag ska stoppa dom i, men dom är kul att ha.
Jag bestämde mig i alla fall för att baka lite sjukling fika. Maränger, mumsiga stora maränger. Sessan blev glad med tanke på att det inte ens var fredag.


Vispa 4 äggvitor till hårt skum (skålen ska gå att hålla upp och ner). Tillsätt 2 dl strösocker lite åt gången. Vispa tills smeten är glansig och hård. Ca 5 minuter. Klicka ut smeten i lagom stora maränger på en bakplåtsklädd plåt. Jag drog med en tandpetare i dom med lite hushållsfärg för att få som lite roligare. Sätt ugnen på 110 grader och grädda i ca 60 min. Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar i ugnen 15 min. NJUT!

Super enkla och väldigt goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar