lördag 29 mars 2014

Elsas grahamsbullar

Köket börjar äntligen bli klart och idag fick jag verkligen använda det igen. Vilken frihet. Blev en hel del bak tidigt i morse. Vaknade 6 och satte direkt igång att baka 3 olika sorters bullar, Amerikanska pannkakor och vanliga pannkakor. Mannen gjorde äggröra och stekte bacon. Mängder av olika pålägg och massa gott att dricka. Sonen hade önskat sig frukost kalas och frukost kalas fick han :)

 
Tekakor , frukost bullar och grahamsbullar blev det idag. Mycket uppskattat och allt blev bra bakat idag. Blev en lyckad morgon.
Dessutom fick jag möjlighet att äntligen umgås med Zia. Vilket jag saknat! Inte bara en gång utan två gånger idag. Imorgon planerar vi en tur till djurparken så ännu mer Zia tid :)
 
Elsas Grahamsbullar. ( Elsa är då sonens gammelfarmor)
 
50 g jäst
3 dl vatten
50 g smör
1 tsk salt
1 msk strösocker
4 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
 
Smält smöret och tillsätt vattnet. Värm till 37 grader. Lös upp jästen i vätskan. Tillsätt salt, socker och allt mjölet. Knåda degen en hel del. Forma till 12 bullar och låt jäsa i 40 min. Grädda i 225 grader i ca 10 min.
 
 
 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar