fredag 24 januari 2014

Smörgåspepparkaka

Av någon anledning fick jag ett enormt sug efter smörgårpepparkaka i onsdags. Hur man nu kan bli det när man ätit pepparkakor i mängder denna julen :)
Barnen älskar brödet med ost och smör och barnen på jobbet blev jätte glada när jag gjorde ett bröd i går till mellis.


Mitt pepparkaksbröd.

2 dl socker
2 dl sirap
3 dl vatten
50 g smör

8-9 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 tsk mald nejlika
2 tsk ingefära
4 tsk kanel

Blanda socker, sirap, vatten och smör i en kastrull och värm upp det så att sockret smälter.
Blanda de torra ingredienserna och häll ner det i vätskan.
Rör om väl och häll smeten i en smord ugnsform.
( Dubbel sats behövs till en braspanna. )

Grädda i 175 grader i 35 minuter.


Jag har gärna ost och smör på mina bitar :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar