onsdag 15 januari 2014

Banankaka

2 övermogna bananer har blivit en super god banankaka. Nathalie har hjälpt mig med bakandet och jag njuter av att få dela min kväll med henne.

Boxades igår och jag kan säga att det finns ingen bättre känsla än att få lov att slå av sig all energi. Dessvärre är min höft helt ur form nu och jag har så ont att starka värktabletter intas för att jag ska kunna gå eller vara sittandes alls.


Banankaka

  • 75 g Smör
  • 12 dl mjölk
  • 2 st ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2 st mogna bananer
  • 1 tsk kanel
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 12 tsk bikarbonat
  •  

    Gör så här:

    Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en avlång form, ca 1 1/2 liter.
    Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Skala och mosa bananerna. Rör ner banan, kanel och mjölet blandat med bakpulver och bikarbonat. Rör snabbt ner mjölkblandningen. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen 55-60 min.
     
     
     

    2 kommentarer: